Köszöntelek az oldalon!



Információforrás a hangtechnika iránt érdeklődők számára - szemfényvesztés nélkül, objektíven.

Az lenne a jó, ha az audió ipar nem csak szép lenne, hanem igaz is. Ez érvényes a high-end-re és a olcsóbb termékekre is, hiszen egy villogó ledes műanyag doboz ugyanúgy kamu termék, mint egy olyan tápkábel, aminek az árából egy erősítőt lehetne venni. A high-end audió pedig alapvetően arról szól, hogy elhitesse az emberekkel azt, hogy újra és újra rendkívüli és drága komponenseket kell vásárolniuk. Nem könnyű elkerülni a csapdákat és a régi sztereotípiákat, de azért összeállítható egy jó hangzású rendszer felesleges pénzszórás nélkül, ha a fontosabb elemekre összpontosítunk, mint például a hangsugárzókra vagy a fejhallgatóra. Manapság az elektronika (erősítő, lejátszó) nem kritikus része egy rendszernek.

Alapvető fogalmak és jelenségek, amelyek rengeteg zűrzavar és tévhit forrásai:

Időbeli jelenségek és jellemzők: fázismenet, csoportkésés, impulzusválasz
Többutas hangsugárzókban a hangszórók eltolt síkja (akusztikai középpontja), a hangszórók és a hangváltó fázismenete az impulzusválaszt eltorzítja. Szerencsére az emberi hallás időbeli felbontása véges és ez a fajta torzítás (csoportkésés változás) jóval a Blauert & Laws által mért érték alatt van (Group delay distortions in electroacoustical systems, Blauert & Laws). Hangdobozok fázismenete csak az alacsonyabb frekvenciatartományban, kb. 200 Hz alatt válik hallhatóvá. Az akusztikai középpontok egyeztetése tehát teljesen felesleges, bár az iránykarakterisztikára (direktivitásra) a váltás környékén lehet jótékony hatása.

Nemlineáris torzítás audió rendszerekben
Gitáros és csöves körökben elterjedt a következő tévhit: csövek páros harmonikus torzítást generálnak, a tranzisztorok torzítása többnyire páratlan felharmonikusokat generál és a páros felharmonikusok kellemesebbek, mint a páratlan harmonikusok. A teória már azáltal megdől, hogy a zene páros és páratlan harmonikusokat egyaránt tartalmaz, tehát mi értelme van páros harmonikusokat adni a meglévő páros harmonikusokhoz. A páros harmonikus torzítás csak szinusz jelre érvényes és még szinusznál is csak bizonyos esetekben. A harmonikus torzítás egy elnagyolt képet ad arról, hogy mit hallunk egy rendszer nemlineáris torzításából, igazi választ csak multitone jellegű vizsgálatok adhatnak.

Szobaakusztikai problémák mérése és értelmezése
Szimpla mikrofonos mérés vs. a reflexiók két füllel történő érzékelése.

Digitális audió: mintavételezés és kvantálás
Egy modern DAC (digitális-analóg konverter) kimenete teljesen analóg jellegű azaz megkülönböztethetetlen egy hasonló zajszinttel rendelkező, sávhatárolt analóg rendszer kimenetétől.

SNR (signal-to-noise ratio, jel-zaj viszony)
Analóg-digitális és digitális-analóg konverterek, audio fájlok pontos dinamikai jellegű jellemzésére a jel-zaj viszony villamosmérnöki koncepciója nem alkalmas. Az emberi fül másképp érzékeli a zajt, mint az RMS mérő és az érzékelt dinamika jóval nagyobb mint a mért vagy számított SNR (akár 40 decibel is lehet a különbség!).

Veszteséges hangtömörítés
Bár az emberi hallás dinamikatartománya óriási, a hangelfedés miatt ennek a tartománynak csak egy részét érzékeljük egy adott időpillanatban. A hangelfedés annyira intenzív, hogy a kritikus sávnak nevezett frekvenciatartományon belül a hallásküszöb csak 35 decibellel alacsonyabb a zenei jelnél (kritikus sáv: 1/3 - 1/6 oktáv széles). Ez azt jelenti, hogy 6-7 bit elegendő kritikus sávonként, azonban a zenei jelek eloszlása miatt az átlagos bitmélység jóval kisebb.

Horváth Csaba


Vissza a főoldalra